2010年1月2日土曜日

A Happy New Year!


新年、明けましておめでとう御座います。
やはり新しい年は良い物で、元旦は1日中のんびりしたものの、2日からは気持ちも新たに、仕事に対する意欲がどんどん沸いてくる。今年は年明けから待ち構えているプロジェクトが3つ4つあるので、4日の月曜日からフル稼働しないと間に合わない。
Happy new year! The beginning of a new year always brings me a fresh energy towards my work. We have a couple of projects waiting for us, so we will be running at full speed from January 4th.

12月29日にラスベガスからLAに戻ったが、その前に訪れたCity Centerのリポートを。
I came back from Las Vegas on the 29th. This time, I am reporting about City Center that I visited while I was in Vegas.

27日の朝3時半に目が覚め、特にやる事も無かったのでCity Centerへ行ってみる事にした。
車の外は0度。砂漠の夜は寒い。
At 3:00 A.M., I work up suddenly and found nothing to do, so I decided to take a drive to City Center. The outside temperature was 32F.




ストリップに面したリテールの建物はStudio Daniel Libeskind、そしてインテリアは Rockwell Groupのデザイン。ダイナミックな形状の融合からなる外観。Daniel Libenskindのデンバー・アート・ミュージアムを、以前このBlogで紹介した(リンク)。その他建築家のリストページはこちら
This dynamic retail complex facing the Strip is designed by Studio Daniel Libeskind, and the interior is done by Rockwell Group. I have listed a photo of Denver Art Museum designed by Daniel Libeskind in this blog before (Link). A list of all architects participated.




インテリアも外観の形状を受け継いでいる。朝4時なので警備員と清掃係以外誰もいない。
オープンしたとは言え、半数程の店舗はまだ出来上がっていない。
Interior space reflects the exterior dynamic forms, too. Nobody except security guards and cleaning people was there since it was still 4:00A.M. It did open to public, but nearly half of the stores were still under construction.




さすがはRockwell Group。内装は大胆で面白い。
Rockwell Group's interior was impressive. It was very bold and interesting.


丸められた階段のエッジ部分。見た目も面白い上、ほこりが溜まりにくく掃除もしやすい。
The edge of stairs are rounded. This help prevent from dust being stuck here, and it is visually attractive.


花壇の囲いに使われていた木のタイル。このタイプは初めて見た。触った感触は確かに木だった。
耐久性に問題が見られ、オープン数日ですでに傷が目立った。人が座った際にジーンズの後ろポケットに付いている装飾金具でやられてしまうのだと思う。あと半年もすれば傷だらけになるだろう。
Wood tiles are used on the surface of flower pot area. It was my first time to see this type of wood tile and I doubted at the first, but the touch was wood. I found a issue with its durability. It was only a few days after opening, but white scratches were prominent. I suppose those had been made by metal decorations on the back of jeans. unfortunately, it will be scratched everywhere in 6 months.





カルティエの壁の色使いのセンスの良さにはため息が出た。ガラスパネルと金属パネルで作られている。ライトのあたり加減で出来るグラデーションが素晴らしかった。
I was very impressed by the color coordination of Cartier wall. The panels were made with metal and back painted glass. Their gradation was beautiful.



そして何より、施工の悪いアメリカでは驚く程綺麗に作られていた。銅の様にも見えるが、ブラッシ仕上げのステンレス・スティールだと思う。
Most of all, its craftsmanship was excellent, and it is rare in the U.S. The metal looked like copper because of the color, but I think it was brushed stainless steel.





下の写真は建物内のリビール(天井と壁のつなぎ目などに作る隙間)。仕上げが大変上手にされているため、線がとても綺麗。この部分の施工が悪いと、それぞれの形がきちんと表現されなく手抜き工事の様に見える。酷い例として今でも記憶に残っているのは、谷口吉生氏デザインのニューヨークのMOMA。リビール内がボロボロだったりつなぎ目がずれていたり、ペンキがはみ出ていたりと大変醜かった。それ一つでビル全ての印象が悪くなってしまったのを覚えている。予想だが、設計管理は谷口氏のオフィスではなく、アメリカの他の会社が行ったのだと思う。谷口氏は大変几帳面なデザインで知られている。残念だ。
The reveals have been constructed very cleanly, and it helped the line look very sharp. When a reveal is not done properly, walls and room shapes are not expressed sharply and it even makes the interior look like uncompleted. I still remember MOMA in NY, designed by Yoshio Taniguchi, had a very unfortunate finishes on reveals; dislocated connections and excess paints. I felt that it ruined the whole building's impression. My assumption is that a construction administration was done by someone else, not by Taniguchi office. Yoshio Taniguchi is known as a perfectionist.





1インチ幅(24.5cm)のエアーディフーザー(空調の吹き出し口)。壁と天井のつなぎ部分に入れて隠す場合が多いが、ここではデザインの一部として使われていた。
This is an 1" wide air diffuser. It is often used at a joint of wall and ceiling, but it was used as a part of a design in this building.


悪い例が近くのホテルで見たこちら。縦のポケット内に埋め込んで隠そうとしている様に見えるが、
ライトを隣に設置してしまった為に余計目立ってしまっている。空調の図面とライトの図面が別なので、コーディネーションに失敗したと思われる。
This is not a good example. It seems that designers tried to hide the diffusers in a wall pocket, but they also placed a light inside. As a result, they are more prominent and visually bothering than usual. A mechanical drawing and a lighting drawing were not well coordinated each other.




次に、ARIAホテルへ向かった。外観デザインはPelli Clarke Pelli.。著名なシーザーペリが率いる会社。
Next, I headed for ARIA hotel. The exterior is designed by Pelli Clarke Pelli, lead by Cesar Pelli.


無数の同じ形状で透明感のあるバルコニーが連なり、大変幻想的な外観と計算されたディテールだった。
Numerous numbers of equally spaced transparent balconies line up and it created a fantastic facade and reflections.


ただ、内装は残念に思えた。木漏れ日を表現しようと思ったのだろうが、吊るされたデコレーションが安っぽい。
Unfortunately, its interior was not so impressive(not sure which company designed). I think the designers tried to express the lights coming through leaves in a wood, but the way those panels suspended looked inappropriate and inexpensive.



床のタイルのパターンや石の選択にもあまり感心させられなかった。
I was not crazy about the floor patten and choice of stones either.


全体的に森の中にいるイメージを作ろうとしていた。このダイナミックな曲線の木で覆われたラウンジは綺麗だった。
This lounge surrounded by curved wood was dynamic and nice.


他にも入れなかった建物が幾つかあったが、日が昇って来たのでスロットに$20入れて、それが$70になった時点で大喜びで家路に着いた。情けない・・・。
There were other buildings that I didn't step inside, but the sun started rising, so I decided to leave when my $20 bill turned to $70. $50 was enough to make me happy.



ラスベガスの西の外れに、レッドロックマウンテンが朝日に照らされ、いつもより赤く染まっていた。
Red Rock mountain was lit by the rising sun on the west horizon, and it looked much vivid than ever.



City Centerはとてもモダンな造りであり、べラジオやベネチアンなど、(偽)ヨーロッパの雰囲気が牛耳っていたラスベガスを思いながら訪れるとがっかりすると思う。そしてそれが、思わしくない評判を耳にした理由だろう。もしこれが次世代のラスベガスのあり方としてMGMが考えるのであれば、おとぎの国から脱出し、現実的、未来的な街に向かっていると思われる。ここ数年で完成したWynn、Encore、そしてPlanet Hollywood Towersもモダンな外観だ。
If you visit City Center imagining an imitation Europe formed by Bellagio and Venetian, you will be dissapointed, and I think that is the reason that I heard many negative opinions. If MGM is foreseeing the modern and futuristic Vegas is the next trend, it is certainly leaving the fantasy world and moving toward the world of realty. Those hotels, include Wynn, Encore, Planet Hollywood Towers, completed recently are also modern exterior designs.





最後に、帰る日に訪れたプレミアムアウトレットの側にあったフランクゲリーの建物・・・。
At last, I stopped by Premium Outlet on my way back to LA. There I found a Frank Gehry's building.


パーキンソン病や記憶喪失など、脳の研究をする機関の様だ。コンセプトに合っているデザインではあるが、よく受け入れられたものだ・・・。
近くで小さな子が言った。
It is a center for brain health dedicated to Parkinson disease, memory disorders and so on...
I guess it matches with the function of the building as a concept, but I was surprised that this design was accepted... Next to me, I heard a small kid say,



”あのビル地震で崩れちゃったの?”
"Was the building destroyed by an earthquake?"

Hiroki

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